Kwaliteit

 

Opvoeden en onderwijs is nooit af en nooit klaar. Daarom willen we onszelf en de kwaliteit van onze school ook steeds blijven verbeteren. We proberen dit door te werken met goede methoden, het goed volgen van de leerlingen middels een leerlingvolgsysteem, na/bijscholing en het steeds verder ontwikkelen van het onderwijs m.b.v. veranderingsplannen.

 

Methoden

Daar alles aan verandering onderhevig is, moeten methoden ook regelmatig vernieuwd worden. In een meerjarig overzicht hebben we vastgelegd in welk jaar we een nieuwe methode zullen gaan kiezen en wanneer de methode zal worden ingevoerd.

 

Leervolgsysteem

Vanaf het begin volgen we onze leerlingen middels een leerlingvolgsysteem. In de groepen 1-2 maken we gebruik van leerlingvolgsysteem: 'Digi-keuzebord'. Met dit leerlingvolgsysteem volgen we de ontwikkeling van onze jongste leerlingen op een breed vlak. Zo kijken we naar de motorische-, emotionele-, sociale-, en cognitieve ontwikkelen en volgen we de ontwikkeling van een taakgerichte werkhouding. In de groepen 3 t/m 8 volgen we het welbevinden van onze leerlingen door o.a. de afname van de Klimaatschaal. De leerontwikkeling voor taal, rekenen en lezen wordt o.a middels het leerlingvolgsysteem ‘Leerling in Beeld’ van Cito. De Cito-toetsen die worden afgenomen, zijn opgenomen in een toetskalender. Deze toetsen zijn allen landelijk genormeerd, zodat we de resultaten van een leerling kunnen vergelijken met leeftijdgenootjes. Daarnaast geeft het inzicht in de opbrengsten van onze school.  IB (= de intern begeleider) bewaakt het leerlingvolgsysteem, verwerkt de gegevens in schooloverzichten en begeleidt en stuurt waar nodig de collega’s aan. Tweemaal per jaar spreekt zij alle groepen door met de groepsleerkrachten. Naar aanleiding hiervan wordt in overleg met de leerkracht het onderwijsaanbod voor de komende periode verder afgestemd en georganiseerd.

 

’t Team

Nog belangrijker dan alle hulpmiddelen zijn de leerkrachten die op school werken. Het onderwijs wordt uiteindelijk gemaakt door de man of vrouw voor de klas. Er vindt op onze school veel overleg plaats, om door-gaande lijnen te krijgen en te houden, om allerlei afspraken goed op elkaar af te stemmen, om ieder te laten ervaren, dat we samen voor de hele school staan. We hebben daarvoor elke 14 dagen een team- of bouwvergadering en kennen enkele studie(mid-)dagen. Daarnaast hebben leerkrachten onderling tussendoor veel contact over leerlingen, leergangen en allerlei activiteiten. Nieuwe leerkrachten proberen we zo goed en zo snel mogelijk binnen onze school in- gewerkt te krijgen, door een collega als een mentor toe te wijzen. Om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen volgen leerkrachten van tijd tot tijd ook nascholing.De PMM-contactpersonen worden regelmatig bijgeschoold en ook worden enkele collega’s in het kader van ARBO elk jaar bijgeschoold als BHV (=bedrijfshulpverlener).Ook de jaarlijkse SCALA-dag in de eigen gemeente heeft overwegend een praktisch scholend karakter. Daarnaast maakt het team gebruik van de Scala-academie en is er ruimte voor persoonlijke scholing.

 

Veranderingen

In een verbeterplan staan de thema’s en activiteiten die we gaan ondernemen om ons onderwijs steeds weer te verbeteren.

 

Kwaliteitsonderzoeken

Scala-breed kennen we een projectgroep kwaliteit. Hierin zijn gemeenschappelijke afspraken gemaakt over het meten van kwaliteit. We hanteren voor een meting het pakket WMK-PO (Werken metKwaliteitsKaarten primair onderwijs). Deze worden ingevuld door team, directie, maar ook door ouders en leerlingen.Verder vormt informatie uit de metingen ook de basis voor het samenstellen van verbeterplannen.